Valo Airport
SSA Project Oy // Vantaa
Asuntorakentaminen // Toimitilat // Maankäytön suunnittelu
Huberilalle näyttävän julkisivun
Vantaan kaupunki järjesti vuonna 2019 julkisen haun Veromiehen kaupunginosassa Lentoasemantien ja Tikkurilantien risteyksessä sijaitsevaan tonttiin. Tontti oli varattu sekä toimitilarakennuksille että pysäköintilaitokselle. Alue sijoittuu kaupunkikuvallisesti näkyvälle paikalle isojen teiden varrella ja rakennuksien arkkitehtuurin tulee olla korkeatasoista. Samalla haluttiin, että katutason arkkitehtuurin tulee olla vaihtelevaa ja jalankulkijan mittakaavan sopivaa. Katutasoon sijoitettavaa liike- tai palvelutilaa tulee avata suurin ikkunapinnoin katutilaan ja kävelyreittien suuntaan. Kattomaiseman tulee olla vaihteleva. Pysäköintilaitoksesta vaadittiin, ettei se ole vaan henkilöautojen pysäköintiin tarkoitettu, vaan muodostaa kaupunkirakenteellisena toimijana liikkumisen palvelukeskuksen.
Valo-konsepti
Kilpailuehdotuksen periaatteet pohjautuvat SSA Groupin kehittämään VALO-konseptiin. Se perustuu ajatukseen siitä, että maailmassa on miljoonia asuntoja ja hotellihuoneita, joille ei ole käyttöä̈ päivisin, vaikka samaan aikaan miljoonat työtilat ovat tyhjillään iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. VALO-konsepti yhdistää nämä kaksi irrallista maailmaa.
Elävöittäminen
Toisin kuin useimmat toimistorakennukset Valo Airport on paikka, joka on tarkoitettu kaikille alueen asukkaille ja yrityksille. Asukkaita palvelevat Valon ravintolat, kahvilat, kuntosali, saunaosasto sekä ulkotilat pingispöytineen ja grillauspaikkoineen. Alueella työskenteleville rakennus tarjoaa lisäksi joustavia työtilaratkaisuja, co-working-tiloja ja verkostoitumistapahtumia.
Lyhdyt
Arkkitehtuurin perusteeman muodostavat kolme tornia, joiden huipulla maamerkkimäiset lyhdyt kajastavat hennosti. Lyhdyt vangitsevat katseen, lähestytään rakennusta sitten maanpinnalla tai lentokoneesta. Lyhdyt rytmittyvät vuorotellen kolmen tornimaisen massan huipuilla sekä silmänkorkeudella maantasossa.
Näkymät ja suunnat
Massa on jaettu kolmeksi torniksi, minkä ansiosta tiloista avautuu näkymiä eri suuntiin ja ne saavat hyvin valoa. Toisin kuin kaksi muuta tornia, torneista keskimmäinen suuntaa ja kasvaa kohti Huberilaa toimien tähän suuntaan “päätornina”. Vastaavasti kulman torni on hallitsevassa roolissa tielle päin. Tornien väliin jäävät tilat saavat erilaiset luonteet. Rakennuksen pääsisäänkäynnin aukio on avoin ja ylemmän tason aukio on suljetumpi ja suojaisampi.
Melun torjunta ja mittakaava
Rakennuksessa yhdistyy kaksi mittakaavaa: Suuri massa toimii paitsi maamerkkinä suojaten Huberilan aluetta vilkkaalta liikenteeltä ja sen melulta. Torneja yhdistävät matalammat massat puolestaan edustavat jalankulkijan mittakaavaa ja muodostavat viherkattoineen mielenkiintoisesti polveilevaa ja helposti saavutettavaa puistotilaa, jotka tarjoavat julkisia toimintoja kaikkien alueen asukkaiden ja työssäkäyvien käyttöön. Parkkihalli on upotettu osittain maahan ja yhdistyy viherkattoihin.
Julkiset sisätilat
Julkinen piha rajautuu aulatiloista lasiseinin. Tämä vahvistaa tarkoituksenmukaisesti viestiä, että sisätilat ovat julkista ja kaikille avointa tilaa. Samaa viestivät aulan ravintolaan johdattavat portaat, jotka ovat hotellivastaanottoa vahvemmassa roolissa. Maantasokerros ja kaksi sen yläpuolista kerrosta kattavat ravintola- ja loungetilojen lisäksi eri luonteisia co-working-tiloja sekä kuntosalin.
Liikenne- ja viherverkon täydentäminen
Valo Airport linkittyy alueen viherverkkoon ja tarjoaa viherkattonsa kaikkien käyttöön. Keskeinen sijainti Huberilan lentokentänpuoleisessa päädyssä tekee siitä luonnollisen liikenteen solmukohdan.
Alueen kasvot
Monelle lentokenttävieraalle rakennus on yksi ensimmäisistä tunnistettavista rakennuksista, jonka vierailija kohtaa. Se antaa kasvot paitsi Huberilalle, koko metropolialueelle. Muista alueen hotelleista Valo erottuu elävänä paikkana ja solmukohtana, jolla on tärkeä rooli niin alueen arkielämässä kuin lentomatkailussakin.